Do końca roku szkolnego pozostało: 6 Wirtualny spacer po szkole

Publikacje

[Skupiłam sekarek f focie], czyli kilka słów o mowie bezdźwięcznej
Mowa bezdźwięczna – co to takiego?

Gry planszowe – nie do lamusa!
Obecnie na topie są gry komputerowe. Jest w nich, na ogół, szybka akcja, barwna grafika, różne rozgrywki i jeszcze możliwość rywalizowania w sieci. Wiele z nich to gry wartościowe, kształcące, edukacyjne. Pomagają w nauce różnych przedmiotów, poszerzają wiedzę. Ale tu wszystko dzieje się w świecie wirtualnym, oddziałuje bezpośrednio na zmysł wzroku i męczy oczy. Kontakt w sieci podczas niektórych gier to kontakt szczątkowy. Korzystajmy rozsądnie z gier komputerowych.
Powinniśmy docenić inny rodzaj gier, znany od stuleci, a mianowicie gry planszowe. Wachlarz korzyści z ich używania nie pozwala odłożyć ich do lamusa. Nie są one przeżytkiem i na szczęście przeżywają swego rodzaju renesans. Niektórzy kojarzą je tylko z warcabami czy szachami (niczego im nie ujmując, bo są to bardzo wartościowe gry). Tymczasem jest ich całe mnóstwo i ciągle powstają nowe. Już od najmłodszych lat dzieci powinny mieć możliwość obcowania z nimi. Zajęcia, zabawy i rozgrywki przy użyciu gier planszowych wymagają czasu rodziców czy dziadków, ale jest to dobrze spożytkowany czas.
Wielkim atutem gier planszowych jest bezpośredni kontakt z innymi osobami. Tu kształtują się umiejętności społeczne, negocjacyjne, decyzyjne.
Korzyści, jakie wypływają z grania w gry planszowe, trudno wyliczyć.
Gracze: nawiązują relacje społeczne, uczą się współdziałania, uczą się przestrzegania określonych reguł, poznają sposoby wyrażania emocji, konfrontują się z uczuciem przegranej i próbują panować nad złością i frustracją.
Gry planszowe rozwijają: dziecięcą sprawność motoryczną, spostrzegawczość, refleks, orientację przestrzenną, pamięć, myślenie.
Gry kształtują analizę i syntezę wzrokową i słuchową, usprawniają mowę, wzbogacają zasób słownictwa, uczą strategii działania. Wpływają na doskonalenie różnych umiejętności, szczególnie matematycznych. Rozbudzają zainteresowania. Jeśli są to gry planszowe dydaktyczne, to sprzyjają opanowaniu określonej wiedzy, zdobyciu pożądanych umiejętności.
Stosowane podczas zajęć lekcyjnych podnoszą ich atrakcyjność, zwiększają zaangażowanie i  zainteresowanie uczniów oraz wpływają na szybszą naukę. Ta metoda zdobywania wiedzy nie może być często stosowana ze względu na ograniczenia czasowe każdej lekcji. Gry należy wykorzystywać np. w czasie, gdy dzieci przebywają w świetlicy szkolnej, czekając na rodziców. Jest to bardzo dobrze wypełniony czas.
Trzeba pamiętać, aby dobrać grę do wieku dziecka, jego zainteresowań, potrzeb czy celów jakie chcemy uzyskać. Poprzez wspólne gry rodzice mogą obserwować rozwój dziecka i razem miło spędzać czas. Wszystkie korzyści płynące z gier planszowych przemawiają za tym, aby zacząć w nie grać.
Jadwiga Wyzińska


Dzień wiedzy nt. autyzmu

Autyzm na całym świecie dotyka coraz większej grupy ludzi. Wciąż jednak reakcje na odmienne zachowanie osób z autyzmem bywają okrutne i krzywdzące. Dlatego powstają inicjatywy mające na celu propagowanie wiedzy nt. autyzmu. Jedną z nich jest -obchodzony 2 kwietnia - Światowy Dzień Wiedzy na Temat Autyzmu. Sposobem celebrowania tego święta jest m.in. globalna akcja „Light It Up Blue“ (w Polsce pod hasłem „Na niebiesko dla autyzmu“). W tym dniu symbolem solidarności z osobami z autyzmem będzie kolor niebieski (m.in. na niebiesko zaświecą się budynki na całym świecie). 2 kwietnia kolor niebieski da osobom z autyzmem i ich rodzinom nadzieję. Każdy może wyrazić swoją solidarność: oświetlić budynek na niebiesko, dodać niebieski kolor do ubrania, propagować logo akcji w Internecie (np. na Facebooku), a także wesprzeć finansowo organizacje działające na rzecz osób z autyzmem.
Również w naszej szkole obchody Dnia Wiedzy nt. Autyzmu zorganizowane zostaną 2 kwietnia 2014. Zachęcamy uczniów, rodziców i nauczycieli, aby tego dnia założyli niebieski element garderoby.
Organizatorzy:
Katarzyna Aronowicz
Agnieszka Bieniek-Nowakowska
Magdalena Góralczuk