Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 342 im. Jana Marcina Szancera w Warszawie terapeuta ręki, Trener Grafomotoryki

Pedagog terapeuta ręki

Spis treści:
Kontakt i godziny pracy
Na czym polegają zajęcia?
Nasze projekty
Procedura

Na czym polegają zajęcia?

TERAPIA RĘKI  to  zajęcia usprawniające motorykę małą, czyli precyzyjne ruchy dłoni i palców ( w tym sprawność samoobsługową, manualną i grafomotoryczną).

DO KOGO SKIEROWANA JEST TERAPIA RĘKI?

Terapia ręki skierowana jest do uczniów oddziałów przedszkolnych, klas I – III, IV – VIII, wykazujących:

  • Zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej (wzmożone lub obniżone).
  • Problemy z wykonywaniem codziennych czynności (zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, itp.).
  • Trudności w zabawach manualnych ( niechęć do malowania, lepienia z plasteliny, układania małych przedmiotów, itp.) oraz problem z koordynacją obu rąk w trakcie wykonywania tych czynności.
  • Zaburzenia koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Problemy grafomotoryczne (pisanie, malowanie, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego).
  • Niechęć dotykania nowych przedmiotów, różnych faktur, itp.
  • Pismo dysgraficzne.


CEL TERAPII RĘKI

  • Rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
  • Stymulacja dotykowo – proprioceptywna, dostarczenie wrażeń dotykowych.
  • Normalizacja  napięcia mięśniowego w obrębie dłoni i poprawa stabilizacji centralnego układu posturalnego.
  • Wzmocnienie i rozwijanie sprawności obręczy barkowej.
  • Kształtowanie niezależnych ruchów rąk od tułowia.
  • Usprawnianie precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz koordynowanie ich przy pomocy wzroku (ćwiczenia mobilności nadgarstka, niezależnych ruchów obu dłoni i współpracę obu rąk ,dysocjacji palców).
  • Opanowanie prawidłowego chwytu i trzymania narzędzia do pisania.
  • Usprawnianie kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w trakcie pisania.
  • Wytwarzanie nawyków związanych z prawidłowym kreśleniem niektórych liter i ich połączeń.
  • Rozwijanie współpracy oka i ręki.
  • Rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Doskonalenie nauki pisania.
  • Poprawa koncentracji uwagi.


PROCEDURA PRZYJĘĆ DZIECKA NA TERAPIĘ RĘKI

Dzieci przyjmowane są w następującej kolejności:

  • Posiadanie Orzeczenia o potrzebie do kształcenia specjalnego.
  • Posiadanie Opinii Psychologiczno – Pedagogicznej, w której widnieją zalecenia do terapii ręki.
  • Zgłoszenia nauczycieli/wychowawców klas.
  • Zgłoszenia rodziców.

Liczba miejsc ograniczona

DIAGNOZA MOTORYKI MAŁEJ

Zanim dziecko rozpocznie terapię ręki:

  • Na pierwszym spotkaniu zostaje przeprowadzona diagnoza motoryki małej według autorskiego arkusza Terapeuty ręki.
  • Następnie zostaje opracowany Indywidualny Program Terapii dla każdego zapisanego ucznia.


SCHEMAT ZAJĘĆ TERAPII RĘKI:

  • Powitanie.
  • Ćwiczenia mięśni brzucha/grzbietu.
  • Seria ćwiczeń rozmachowych.
  • Seria ćwiczeń manualnych.
  • Seria ćwiczeń ruchów precyzyjnych.
  • Relaks.
  • Pożegnanie.


Nasze projekty

Nasze mocne strony