Spis treści:
Kontakt i godziny pracy
Na czym polegają zajęcia?
Nasze projekty
Procedura
Na czym polegają zajęcia?
TERAPIA RĘKI to zajęcia usprawniające motorykę małą, czyli precyzyjne ruchy dłoni i palców ( w tym sprawność samoobsługową, manualną i grafomotoryczną).
DO KOGO SKIEROWANA JEST TERAPIA RĘKI?
Terapia ręki skierowana jest do uczniów oddziałów przedszkolnych, klas I – III, IV – VIII, wykazujących:
- Zaburzenia napięcia w obrębie kończyny górnej (wzmożone lub obniżone).
- Problemy z wykonywaniem codziennych czynności (zapinanie guzików, wiązanie sznurowadeł, itp.).
- Trudności w zabawach manualnych ( niechęć do malowania, lepienia z plasteliny, układania małych przedmiotów, itp.) oraz problem z koordynacją obu rąk w trakcie wykonywania tych czynności.
- Zaburzenia koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Problemy grafomotoryczne (pisanie, malowanie, nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego).
- Niechęć dotykania nowych przedmiotów, różnych faktur, itp.
- Pismo dysgraficzne.
CEL TERAPII RĘKI
- Rozwijanie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni.
- Stymulacja dotykowo – proprioceptywna, dostarczenie wrażeń dotykowych.
- Normalizacja napięcia mięśniowego w obrębie dłoni i poprawa stabilizacji centralnego układu posturalnego.
- Wzmocnienie i rozwijanie sprawności obręczy barkowej.
- Kształtowanie niezależnych ruchów rąk od tułowia.
- Usprawnianie precyzyjnych ruchów dłoni i palców oraz koordynowanie ich przy pomocy wzroku (ćwiczenia mobilności nadgarstka, niezależnych ruchów obu dłoni i współpracę obu rąk ,dysocjacji palców).
- Opanowanie prawidłowego chwytu i trzymania narzędzia do pisania.
- Usprawnianie kontrolowania siły nacisku ręki dziecka w trakcie pisania.
- Wytwarzanie nawyków związanych z prawidłowym kreśleniem niektórych liter i ich połączeń.
- Rozwijanie współpracy oka i ręki.
- Rozwijanie sprawności grafomotorycznej. Doskonalenie nauki pisania.
- Poprawa koncentracji uwagi.
PROCEDURA PRZYJĘĆ DZIECKA NA TERAPIĘ RĘKI
Dzieci przyjmowane są w następującej kolejności:
- Posiadanie Orzeczenia o potrzebie do kształcenia specjalnego.
- Posiadanie Opinii Psychologiczno – Pedagogicznej, w której widnieją zalecenia do terapii ręki.
- Zgłoszenia nauczycieli/wychowawców klas.
- Zgłoszenia rodziców.
Liczba miejsc ograniczona
DIAGNOZA MOTORYKI MAŁEJ
Zanim dziecko rozpocznie terapię ręki:
- Na pierwszym spotkaniu zostaje przeprowadzona diagnoza motoryki małej według autorskiego arkusza Terapeuty ręki.
- Następnie zostaje opracowany Indywidualny Program Terapii dla każdego zapisanego ucznia.
SCHEMAT ZAJĘĆ TERAPII RĘKI:
- Powitanie.
- Ćwiczenia mięśni brzucha/grzbietu.
- Seria ćwiczeń rozmachowych.
- Seria ćwiczeń manualnych.
- Seria ćwiczeń ruchów precyzyjnych.
- Relaks.
- Pożegnanie.
Nasze projekty
Nasze mocne strony