Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 342 im. Jana Marcina Szancera w Warszawie oddziały dwujęzyczne, SP 342

ODDZIAŁY DWUJĘZYCZNE

21.10.2022

Wizyta uczniowska w Karlskronie

W ramach prac nad projektem DORIS – doskonalimy i łączymy cyfrowo szkoły w dniach 16-21 października odbyła się wizyta uczniowska przedstawicieli szkół partnerskich w Karlskronie w Szwecji. Przedstawicielami społeczności szkolnej byli uczniowie klasy dwujęzycznej 8A – Amelia Pruc, Maria Włodkowska, Marcel Chróściel oraz Mieszko Wiśniewski, którzy byli pod opieką Pani Aliny Polko oraz Pani Barbary Zawiszy.

Grupa uczniowsko-nauczycielska podróż rozpoczęła 16 października „o brzasku” na lotnisku im. Chopina. Trasa naszej podróży do Karlskrony biegła przez Kopenhagę, gdzie po wylądowaniu na lotnisku Kopenhaga-Kastrup, przesiedliśmy się do pociągu do Karlskrony.

Pociąg pomiędzy Danią a Szwecją jest nie lada atrakcją. Most nad Sundem (duń. Øresundsbroen, szw. Öresundsbron). Jest to wantowy most drogowo-kolejowy o długości 7845 m, przebiegający nad cieśniną Sund, łączący stolicę Danii – Kopenhagę (a dokładnie Kastrup) ze szwedzkim Malmö. Drugi co do długości most na świecie łączący dwa państwa.

Podczas pobytu w Szwecji uczniowie i nauczyciele mieli okazje poznać szwedzkie szkoły. Byliśmy gośćmi czterech szkół:

Podczas wizyt w szkołach mieliśmy okazję poznać uczniów i nauczycieli, brać udział w zajęciach edukacyjnych, zagrać w piłkę ręczną ze szwedzkimi uczniami, a nawet samodzielnie wykonać breloczek z drewna, ponieważ wszyscy uczniowie w Szwecji mają przedmiot, który nazywa się Woodworking czyli uczą się jak używać narzędzi, jak szyć i szydełkować i robić inne rzeczy, które możemy określić rękodziełem. Szwedzcy gospodarze zaprosili uczniów ze wszystkich szkół partnerskich (Walii i Hiszpanii) do rozegrania partyjki mini golfa. Chociaż to już jesień to pogoda nam dopisała i mogliśmy się cieszyć aktywnym wypoczynkiem na świeżym powietrzu.

Specjalnie dla uczniów z zagranicy uczniowie klasy szóstej z Hästöskolan przygotowali inscenizację tradycyjnego święta Midsommar (ang. Midsummer). Tradycyjnie Szwedzi zbierają się na otwartym, porośniętym trawą miejscu, bawią się i tańczą. Punkt centralny stanowi Słup Majowy, przybrany zielonymi gałązkami i kwiatami. Po południu odbywają się zazwyczaj najróżniejsze konkursy i gry dla dzieci, wspólne tańce wkoło słupa i tradycyjne taneczne zabawy. Później przychodzi kolej na rozrywki dorosłych. Zbierają się w ogrodzie, na werandzie lub pod markizą przyczepy kempingowej i oddają przyjemności konsumowania tradycyjnych w tym dniu potraw. My również mieliśmy okazję wziąć udział  w świętowaniu. W Polsce to samo święto znane jest pod nazwą Noc Kupały lub Wigilia św. Jana.

Spróbowaliśmy wielu potraw ze szkolnych stołówek, ponieważ każdego dnia byliśmy zaproszeni na lunch do stołówek szkolnych i jedliśmy posiłki razem z uczniami szwedzkimi. Co ciekawe w każdej placówce, tuż przy wejściu znajdują umywalki i jest to naturalne, że uczniowie myją ręce przed posiłkiem. W Szwecji wszyscy uczniowie mają prawo do darmowych posiłków w szkole.

Bardzo podobała nam się idea, aby uczniowie mogli wychodzić na przerwy na zewnątrz budynku. Zarówno uczniowie zagraniczni, jak i ich opiekunowie nie mogli się powstrzymać przed zabawą na placu zabaw.

Niestety spotkanie z koleżankami i kolegami z Walii, Hiszpanii i Szwecji dobiegło końca i ze smutkiem musieliśmy się pożegnać. W drogę powrotną do Polski udaliśmy się z Karlskrony do Kopenhagi pociągiem, a z Kopenhagi do Warszawy samolotem. Na lotnisku w Warszawie czekali na nas stęsknieni Rodzice uczniów.