Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 342 im. Jana Marcina Szancera w Warszawie SP 342, erasmus, erasmus plus, DORIS, BOZMO
W dniach 24 – 29 stycznia 2022r. w Brukseli odbyło się kolejne spotkanie projektowe nauczycieli, dyrektorów, pedagogów i specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej diagnozującej i wspierającej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (szkolenie w ramach realizacji projektu „Autystycy są wśród nas”).
W spotkaniu tym uczestniczyły pani dyrektor Maria Marciniak oraz pani wicedyrektor Anna Stec.
Podczas spotkań i wizyt w szkołach czy też ośrodkach, w których uczą się i pracują osoby ze spectrum autyzmu, rozmawiano na temat organizacji nauki dla tych osób, działań podejmowanych zarówno przez szkołę jak i specjalne ośrodki, których zadaniem jest nie tylko edukacja tych dzieci, ale również wsparcie rodziny.
System oświatowy w Belgii charakteryzuje się różnorodnością polegającą na występujących w nim odrębnościach kulturowych i językowych. Z tego właśnie względu nie jest to system jednolity. Różnorodność systemu szkolnego wiąże się z trudnościami organizacyjnymi i programowymi (odzwierciedlenie struktury narodowo – językowej).
Belgia to kraj, w którym dokonuje się dużego przesiewu uczniów przejawiających różnego rodzaju problemy na poziomie szkoły początkowej. Nauczyciele wspierani są głównie przez sieć wyspecjalizowanych ośrodków, w których po dokonaniu diagnozy zapada decyzja o dalszych formach edukacji uczniów, którzy wykazują trudności dydaktyczno – wychowawcze, czy też jakiekolwiek cechy niepełnosprawności.
Nauczanie oraz praca korekcyjna odbywa się w ośrodkach szkolnych, gdzie oprócz pedagogów pracuje wielu specjalistów w zależności od typu zaburzeń, niepełnosprawności czy też innych potrzeb edukacyjnych.
Podczas wizyty w jednej ze szkół w Brukseli uzyskaliśmy informację, że kształceniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a w szczególności
z niepełnosprawnościami zajmują się głównie szkoły specjalne oraz wspomniane już wcześniej ośrodki. Najczęściej spotykanymi problemami wśród uczniów szkoły ogólnodostępnej, którą odwiedzili uczestnicy mobilności były zaburzenia mowy i dysleksja. Uczniowie ci są objęci pomocą takich specjalistów jak logopedzi oraz tłumacze języka migowego.
Niestety, ze względu na pandemię oraz obostrzenia Covidowe, wcześniej zaplanowane wizyty w szkołach specjalnych zostały odwołane.