Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi Nr 342 im. Jana Marcina Szancera w Warszawie SP 342, erasmus, erasmus plus, DORIS, BOZMO

Projekty międzynarodowe

13.06.2022

Rumunia - wizyta projektowa „Autystycy są wśród nas”

W dniach 6-10 czerwca 2022 r. dwie nauczycielki z naszej szkoły – panie Anna Stec i Katarzyna Karpińska uczestniczyły w spotkaniu szkoleniowym w Rumunii w ramach realizacji projektu unijnego Erasmus+ „Autystycy są wśród nas”. Podczas wizyty odwiedzono zarówno Inspektorat - urząd zajmujący się kontrolą i ewaluacją pracy nauczycieli w szkołach i innych placówkach związanych z edukacją, jak i szkoły specjalne funkcjonujące w Jassy (Iași) i w Pașcani. Podczas zwiedzania szkół specjalnych była okazja do obserwacji metod i form pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, obejrzenia gabinetów terapii i obserwacji przeprowadzanych tam zajęć. Ponadto obserwowano zajęcia przygotowujące do zawodu (fryzjerstwo, kosmetyka, krawiectwo, warsztaty kulinarne – pieczenie bułeczek w jednej ze szkół, a w drugiej smażenie naleśników). Pokazane były również zajęcia rehabilitacji, terapii manualnej, hydroterapii, biofeedback.

W klasach było po 4-5 uczniów. W wielu z nich dzieciom towarzyszyli rodzice, aby zapewnić im komfort i poczucie bezpieczeństwa podczas zajęć. (W takim przypadku rodzice otrzymują wsparcie finansowe od rządu, ponieważ poświęcając się dzieciom nie mogą podjąć pracy zawodowej). Wielu absolwentów szkół specjalnych, dzięki programom rządowym znajduje pracę w ramach zdobytych kwalifikacji; niektórzy nawet poza granicami Rumunii.

Podczas spotkań szkoleniowych dyskutowano na temat systemu edukacji w Rumunii, sposobów diagnozowania dzieci i uczniów autystycznych i ich funkcjonowania w szkołach rumuńskich, opieki, pomocy i terapii udzielanej im podczas pobytu w szkole, a także przygotowania do zdobycia i wykonywania przyszłego zawodu.

Ponadto uczestnicy spotkania projektowego wzięli udział w bardzo ciekawej merytorycznie konferencji: Regional Conference with international participation "Theoretical and Practical-Applied Guidelines for Educational Intervention in Adolescents with Autism Spectrum Disorders (ASD)”, która dotyczyła edukacji osób z autyzmem.